Naar hoofdinhoud Naar hoofdnavigatiemenu
  • Terug naar vgzbewuzt.nl
Zoekresultaten

Inhoudsopgave

Welkom bij VGZbewuzt I. Algemeen
  • 1 Verzekerde zorg
  • 2 Algemene bepalingen
  • 3 Premie
  • 4 Overige verplichtingen
  • 5 Wijziging premie en voorwaarden
  • 6 Begin, duur en beëindiging van de aanvullende verzekering(en)
  • 7 Klachten en geschillen
  • 8 Zorgadvies en bemiddeling
II. VGZbewuzt bundels: bewuzt actief, bewuzt fit, bewuzt gezond
  • Fysiotherapie
  • Buitenland
  • Preventie
  • Mondzorg
III. VGZbewuzt opties: Bewuzt Fysio Goed en Beter, Bewuzt, Buitenland, Bewuzt Tand Goed en Beter
  • Fysiotherapie
  • Buitenland
  • Mondzorg
IV. bewuzt tandongevallen
  • Mondzorg
V. Begripsomschrijvingen
Toegankelijk online document

Aanvullende Verzekeringsvoorwaarden

VGZbewuzt

Welkom bij VGZbewuzt

Dit zijn de verzekeringsvoorwaarden van uw aanvullende zorgverzekering(en). Hierin leest u alles over uw aanvullende zorgverzekering(en).

Onze website

Wilt u meer weten over deze zorgverzekering? Op onze website vgzbewuzt.nl vindt u veel informatie. Bijvoorbeeld over hoe u kunt declareren (kosten voor zorg terugvraagt).

Zorgzoeker

Wilt u opzoeken met welke zorgverleners wij een contract hebben? Of welke aangewezen of erkend zijn? Kijk dan op vgzbewuzt.nl/zorgzoeker.

Contact

Wilt u contact opnemen met ons? Kijk op vgzbewuzt.nl/service-en-contact voor de contactmogelijkheden. Wij helpen u graag.

Aanvragen toestemming

Wilt u weten voor welke vergoedingen u vooraf onze toestemming (een machtiging) nodig heeft? Dit vindt u in deze verzekeringsvoorwaarden. Ga naar vgzbewuzt.nl/machtiging voor alle informatie.

I. Algemeen

Artikel 1. Verzekerde zorg

1.1. Inhoud en omvang van de verzekerde zorg

Uw aanvullende verzekering geeft u bij medische noodzaak recht op (vergoeding van de kosten van) zorg zoals omschreven in deze verzekeringsvoorwaarden. Hiervan is sprake als u op de zorgvorm naar inhoud en omvang redelijkerwijs bent aangewezen en als de zorgvorm doelmatig en doeltreffend is. De inhoud en omvang van de zorgvorm wordt mede bepaald door wat de betreffende zorgverleners aan zorg ‘plegen te bieden’.

1.2. Wie mag de zorg verlenen

Uw zorgverlener moet voldoen aan bepaalde voorwaarden. Per zorgartikel vindt u welke zorgverleners de zorg mogen verlenen en aan welke aanvullende voorwaarden de zorgverlener moet voldoen. Voor een aantal vormen hebben we zorg­ verleners gecontracteerd, aangewezen of erkend.

Een overzicht van de door ons gecontracteerde, aangewezen en erkende zorgverleners vindt u op onze website.

1.3. Vergoeding van de kosten van zorg

U heeft recht op vergoeding van de kosten van (verzekerde) zorg tot maximaal de in Nederland geldende Wmg-tarieven. Als er geen Wmg-tarieven gelden, dan vergoeden wij de kosten tot maximaal de in Nederland geldende redelijke marktprijs.

1.3.1.

Zorg verleend door een gecontracteerde zorgverlener

Als u gebruikmaakt van een door ons gecontracteerde zorgverlener, dan vergoeden wij aan de zorgverlener het afgesproken tarief.

1.3.2.

Zorg verleend door een niet-gecontracteerde zorgverlener

Gaat u naar een zorgverlener waarmee wij voor de (voor u betreffende) zorg geen contract hebben? Dan moet u misschien de rekening of een deel van de rekening zelf betalen. Onder niet-gecontracteerde zorgverleners vallen ook aangewezen zorgverleners. Informatie hierover vindt u – per zorgsoort – in deze voorwaarden. Indien van toepassing kunt u uw vordering op ons voor huidbehandelingen, mindfulness bij burn-out klachten of seksuologische zorg niet overdragen aan zorgverleners of anderen met wie wij geen overeenkomst hebben gesloten voor deze zorg. Dit is een beding als bedoeld in artikel 3:83 lid 2 BW. Een vergoeding voor de kosten van zorg verleend door een zorgverlener met wie wij geen overeenkomst hebben, maken wij over op het rekeningnummer van de verzekeringnemer.

1.3.3.

Zorg verleend door een niet-aangewezen of niet-erkende zorgverlener

Gaat u naar een zorgverlener die niet door ons is aangewezen of erkend? Dan vergoeden wij de kosten niet. Informatie hierover vindt u – per zorgsoort – in deze voorwaarden.

1.3.4.

Budget

Krijgt u voor de betreffende zorg een budget? Dan is de totale vergoeding nooit hoger dan het maximale budget dat in het betreffende zorgartikel staat.

1.3.5.

Wij vergoeden een aantal zorgsoorten ook als de zorg wordt verleend door een zorgverlener die in het buitenland is gevestigd, mits deze zorgverlener vergelijkbare zorg biedt. Dit geven wij in de betreffende zorgartikelen aan. Als u vanuit deze verzekeringsvoorwaarden recht heeft op vergoeding van een wettelijke eigen bijdrage op grond van de zorgverzekering, dan vergoeden wij deze ook als deze zorg in het buitenland is verleend en vanuit de zorgverzekering is vergoed.

1.4. Insturen van nota’s

De meeste zorgverleners sturen ons de nota’s rechtstreeks. Als u zelf een nota heeft ontvangen, kunt u uw declaraties online indienen via Mijn VGZbewuzt of via de VGZbewuzt app. U moet de originele nota tot een jaar na het indienen van de declaratie bewaren. Wij kunnen de nota’s opvragen voor controle. Als u de nota’s niet kunt laten zien, dan kunnen wij de uitgekeerde bedragen van u terugvorderen of verrekenen met bedragen die u nog van ons krijgt. Declareren per post kan ook. Stuur de originele nota naar Postbus 25030, 5600 RS Eindhoven. Soms vragen wij u een declaratieformulier in te vullen en mee te sturen. Kijk voor meer informatie op onze website.

Stuur ons alstublieft geen kopie of aanmaning. Wij nemen alleen originele nota’s in behandeling. Wij vergoeden alleen nota's die wij binnen 3 jaar hebben ontvangen. Deze 3 jaar gaan in op de eerste dag na de dag dat u weet van de opeisbaarheid van de vordering.

Op de nota moet minimaal de volgende informatie zijn vermeld:

  • de datum waarop de nota door de zorgverlener is gemaakt en het notanummer (opvolgend en elk notanummer mag maar 1 keer voorkomen);
  • uw naam, adres en geboortedatum;
  • soort behandeling, het bedrag per behandeling en de datum van de behandeling;
  • naam en adres van de zorgverlener.

De nota’s samen met eventueel bijbehorende documenten moeten op zodanige wijze zijn gespecificeerd, dat er direct en eenduidig uit kan worden opgemaakt tot welke vergoeding wij verplicht zijn. Voor de omrekening van buitenlandse nota’s in euro’s gebruiken wij de historical rates van www.XE.com. Hierbij gaan wij uit van de koers op de dag dat de behandeling heeft plaatsgevonden. Nota’s en bijbehorende documenten moeten zijn geschreven in het Nederlands, Duits, Engels, Frans of Spaans. Als wij het noodzakelijk vinden, dan kunnen wij u vragen om een nota te laten vertalen door een beëdigd vertaler. De vertaalkosten vergoeden wij niet.

1.5. Rechtstreekse betaling

Wij mogen de zorgkosten rechtstreeks betalen aan de zorgverlener. U heeft dan zelf geen recht meer op de vergoeding.

1.6. Verrekening van kosten

Als wij rechtstreeks aan de zorgverlener betalen, moet u soms toch iets bijbetalen. Soms hebben wij meer vergoed dan waartoe we volgens uw aanvullende verzekering(en) verplicht zijn. Of de kosten van zorg komen om een andere reden voor uw rekening. Dan bent u als verzekeringnemer de kosten verschuldigd aan ons. Deze bedragen brengen wij later bij u in rekening. U bent verplicht deze bedragen te betalen. Wij kunnen deze bedragen verrekenen met aan u verschuldigde ­ bedragen.

1.7. Verwijzing, voorschrift of toestemming

Voor sommige vormen van zorg heeft u een verwijzing, voorschrift en/of voorafgaande schriftelijke toestemming nodig, waaruit blijkt dat u bent aangewezen op de zorg. In het zorgartikel vindt u informatie hierover.

Verwijzing of voorschrift

Staat in het zorgartikel dat u een verwijzing of voorschrift nodig heeft? Dan kunt u die vragen aan de zorgverlener die wij in het artikel noemen. Vaak is dat de huisarts.

Toestemming (machtiging)

U heeft soms onze toestemming nodig voordat u de zorg krijgt. Deze toestemming noemen wij ook wel een machtiging. Als u vooraf geen toestemming heeft gekregen, dan heeft u geen recht op (vergoeding van de kosten van) zorg.

Gaat u naar een zorgverlener waarmee wij voor de betreffende zorg geen contract hebben gesloten? Dan moet u zelf bij ons toestemming aanvragen. Voor bepaalde zorg kan de zorgverlener namens u toestemming aanvragen. Kijk voor meer informatie op onze website. Voor het verlenen van toestemming gaan wij na of uw zorgverlener van onberispelijk gedrag is. Als uw zorgverlener niet van onberispelijk gedrag is, kan dat gevolgen hebben voor uw machtigingsaanvraag.

1.8. Wanneer heeft u recht op (vergoeding van kosten van) verzekerde zorg?

U heeft recht op (vergoeding van de kosten van) zorg als de zorg is geleverd tijdens de looptijd van uw aanvullende verzekering. In deze verzekeringsvoorwaarden spreken wij daarbij over (kalender)jaren. Om te bepalen aan welk (kalender)jaar de gedeclareerde kosten moeten worden verbonden, kijken wij naar de door uw zorgverlener opge­geven datum waarop de zorg is geleverd. Deze datum is daarvoor bepalend. Stel uw behandeling valt in 2 kalender­jaren, en de zorgverlener mag de kosten hiervan in één bedrag in rekening brengen (bijvoorbeeld een diagnose-behandelcombinatie). Dan vergoeden wij deze kosten als de behandeling is gestart binnen de looptijd van de aanvullende ­verzekering en horen de kosten bij het kalenderjaar waarin uw behandeling is gestart.

1.9. Uitsluitingen

U heeft geen recht op:

  • vormen van zorg of diensten die worden bekostigd op grond van een wettelijk voorschrift, zoals de Wet langdurige zorg (Wlz), de Jeugdwet, of de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) 2015;
  • vergoeding van kosten omdat u niet op een afspraak met een zorgverlener bent verschenen (de zogenoemde ‘no show fee’);
  • vergoeding van kosten van schriftelijke verklaringen, bemiddelingskosten die derden zonder onze voorafgaande schriftelijke akkoordverklaring in rekening brengen, administratiekosten of kosten voor het niet op tijd betalen van nota’s van zorgverleners;
  • vergoeding van eigen bijdragen die, of eigen risico dat, u moet betalen op grond van een andere verzekering, tenzij in deze verzekeringsvoorwaarden anders is bepaald;
  • (vergoeding van de kosten van) zorg waarop u aanspraak kunt maken op grond van de Zorgverzekeringswet als u verzekeringsplichtige volgens die wet bent;
  • (vergoeding van de kosten van) zorg waarop u aanspraak kunt maken of zou kunnen maken volgens de Wet langdurige zorg (Wlz), de Zorgverzekeringswet of een andere wet, voorziening of verzekering al dan niet van oudere datum als de aanvullende verzekering bij ons niet zou bestaan. In dat geval is deze aanvullende verzekering pas in de laatste plaats geldig. Dan komt volgens deze verzekeringsvoorwaarden alleen die schade voor uitkering in aanmerking die boven het bedrag ligt waarop u ergens anders aanspraak zou kunnen maken. Wij hanteren het convenant samenloop reisverzekeringen en aanvullende ziektekostenverzekeringen. U kunt het convenant vinden op onze website;
  • vergoeding van schade die het indirecte gevolg is van ons handelen of nalaten;
  • (vergoeding van de kosten van) zorg veroorzaakt door of ontstaan uit gewapend conflict, burgeroorlog, opstand, binnenlandse onlusten, oproer en muiterij die zich in Nederland voordoen, zoals bepaald in artikel 3.38 van de Wet op het financieel toezicht;
  • (vergoeding van de kosten van) zorg veroorzaakt door grove schuld of opzet;
  • vergoeding als uzelf, uw partner, kind, ouder of inwonend (ander) familielid de kosten in rekening brengt en/of de behandeling uitvoert.

1.10. Recht op zorg en overige diensten als gevolg van terroristische handelingen

Heeft u zorg nodig die het gevolg is van één of meer terroristische handelingen? Dan geldt de volgende regel. Als de totale schade die in een (kalender)jaar wordt gedeclareerd bij schade-, levens- of natura-uitvaartverzekeraars (waaronder zorgverzekeraars) volgens de Nederlandse Herverzekeringsmaatschappij voor Terrorismeschaden N.V. (NHT) hoger zal zijn dan het maximumbedrag dat deze maatschappij per jaar herverzekert, dan heeft u recht op een bepaald percentage van de kosten of de waarde van de zorg. De NHT bepaalt dit percentage. Dit geldt voor schade-, levens- en uitvaartverzekeraars (waaronder zorgverzekeraars) waarop de Wet op het financieel toezicht van toepassing is. De exacte definities en bepalingen van deze aanspraak zijn opgenomen in het Clausuleblad terrorismedekking van de NHT.

Waarborg uitkering bij terrorismeschade

Om te kunnen waarborgen dat u een uitkering krijgt bij terrorismeschade, hebben (bijna alle) verzekeraars in Nederland de Nederlandse Herverzekeringsmaatschappij voor Terrorismeschaden (NHT) opgericht. Ook wij zijn hierbij aangesloten. De NHT heeft een regeling opgesteld waardoor u in ieder geval (een deel van) uw schade vergoed kunt krijgen. De NHT heeft een maximum gesteld aan het totaal uit te keren bedrag bij een terroristische daad. Het maximum, van 1 miljard euro per jaar, geldt voor alle verzekerden samen. Is de totale schade hoger, dan krijgt elke verzekerde met schade een gelijk percentage van het maximumbedrag uitgekeerd. In de praktijk kan dit dus betekenen dat u minder krijgt uitgekeerd dan de werkelijke waarde van de schade. Maar het betekent ook dat u ervan bent verzekerd dat u in ieder geval (een deel van de schade) krijgt vergoed.

Artikel 2. Algemene bepalingen

2.1. Grondslag van de aanvullende verzekering

De verzekeringsovereenkomst is gesloten op grond van de gegevens die u online, telefonisch, schriftelijk of op het aanvraagformulier heeft aangegeven.

Na het sluiten van de aanvullende verzekering, ontvangt u van ons zo snel mogelijk een polis. Vervolgens ontvangt u voorafgaand aan ieder kalenderjaar een nieuwe polis. Deze verzekeringsvoorwaarden maken deel uit van de polis. Op het polisblad worden de verzekerden en de voor hen gesloten aanvullende verzekering(en) vermeld.

2.2. Aanvullende verzekering

De verzekeringsovereenkomst geldt voor de op het polisblad vermelde of op andere schriftelijke wijze aan u bevestigde aanvullende verzekering(en) van VGZbewuzt. Deze verzekeringsvoorwaarden maken deel uit van de verzekeringsovereenkomst en zijn van toepassing op de bewuzt tandongevallen, de VGZbewuzt bundels: bewuzt actief, bewuzt fit, bewuzt gezond en de VGZbewuzt opties Bewuzt Fysio Goed, Bewuzt Fysio Beter, Bewuzt Buitenland, Bewuzt Tand Goed en Bewuzt Tand Beter.

2.3. Bijbehorende documenten

In deze verzekeringsvoorwaarden verwijzen we naar documenten. Deze maken deel uit van de voorwaarden voor zover van toepassing. Het gaat om de volgende documenten:

  • Bijlage 1 van het Besluit zorgverzekering
  • Regeling zorgverzekering
  • Clausuleblad terrorismedekking
  • Lijst maximale vergoedingen niet-gecontracteerde zorgverleners aanvullende verzekeringen
  • Lijst maximale vergoedingen buitenland
  • Overzicht gecontracteerde en aangewezen zorgverleners
  • Verwijzingsprotocol naar de lactatiekundige NVLen VSBB
  • Zorgmodule Preventie Diabetische Voetulcera
  • Convenant Samenloop Reisverzekeringen en aanvullende ziektekostenverzekeringen.

U vindt deze documenten op onze website.

2.4. Fraude

Als wij vermoeden dat er sprake is van fraude, zullen wij een onderzoek (laten) instellen. U bent verplicht om aan dit onderzoek mee te werken en ons relevante en juiste informatie te geven. Tijdens dit onderzoek betalen wij uw nota(s) niet uit. Blijkt uit het onderzoek dat u of iemand anders namens u (geheel of gedeeltelijke) fraude heeft gepleegd? Dan vervalt uw recht op (vergoeding van de kosten van) zorg. Daarnaast vorderen wij uitgekeerde vergoedingen bij u terug. Ook bent u verplicht de kosten die voortvloeien uit het fraudeonderzoek te betalen.

Aangifte en registratie

Wij kunnen bij fraude aangifte doen bij de politie. Ook kunnen wij uw gegevens en die van medeplegers en medeplichtigen (laten) registreren:

  • in ons Incidentenregister;
  • in het Externe Verwijzingsregister (EVR) van de stichting CIS.

Beëindiging verzekering(en)

Als u fraude pleegt, beëindigen wij uw zorgverzekering. U kunt dan 5 jaar geen zorgverzekering bij ons sluiten. Wij beëindigen ook uw aanvullende zorgverzekering(en). U kunt dan 8 jaar geen aanvullende verzekering sluiten bij de verzekeraars van Coöperatie VGZ.

Fraude door zorgverleners

Zorgverleners die fraude plegen, laten wij opnemen in het Externe Verwijzingsregister (EVR). Wij vergoeden geen zorg van zorgverleners die in dit register staan en zullen deze zorgverleners hierover informeren. De zorgverlener is verplicht om u voorafgaand aan de zorgverlening te informeren dat wij hun zorg niet vergoeden.

2.5. Bescherming van uw persoonsgegevens

Bij het uitvoeren van uw verzekeringen verwerken wij uw persoonsgegevens. Wij doen dit in overeenstemming met de wet- en regelgeving, zoals de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). In de privacyverklaring op onze website leest u hier meer over. Ook leest u in de privacyverklaring welke rechten u heeft.

Als u vragen heeft over de omgang met uw persoonsgegevens, dan kunt u deze richten aan de functionaris voor de gegevensbescherming. Kijk voor meer informatie op de pagina over privacy op onze website.

2.6. Mededelingen

Mededelingen gericht aan het laatst bij ons bekende adres, worden geacht u te hebben bereikt. Als u al onze mededelingen elektronisch wilt ontvangen, dan kunt u dit aangeven in de Mijn VGZbewuzt of in de VGZbewuzt app.

2.7. Lidmaatschap van de Coöperatie

Bij de totstandkoming van deze aanvullende verzekering(en) wordt u als verzekeringnemer ook lid van de Coöperatie VGZ U.A., tenzij u schriftelijk aangeeft dit niet te willen. De Coöperatie behartigt het belang van haar leden op het terrein van de (zorg)verzekering(en). U kunt het lidmaatschap op elk gewenst moment opzeggen. De opzegtermijn is één maand. Het lidmaatschap eindigt in ieder geval zodra de verzekeringsovereenkomst eindigt.

2.8. Bedenkperiode

Bij het aangaan van de aanvullende verzekering, heeft u als verzekeringnemer een bedenktijd van 14 dagen. U kunt de aanvullende verzekering schriftelijk opzeggen binnen 14 dagen na het sluiten van de overeenkomst. Hierdoor wordt de verzekeringsovereenkomst geacht niet te zijn afgesloten.

2.9. Nederlands recht

Op de aanvullende verzekering(en) is het Nederlands recht van toepassing.

Artikel 3. Premie

3.1. Wie betaalt premie?

De verzekeringnemer is verplicht premie te betalen. Voor een verzekerde jonger dan 18 jaar hoeft tot de eerste dag van de kalendermaand volgend op de 18e verjaardag geen premie te worden betaald. Voorbeeld: iemand die op 1 juli 18 jaar wordt, betaalt premie vanaf 1 augustus.

Bij overlijden van een verzekerde is premie verschuldigd tot en met de dag van overlijden. Bij wijziging van de aanvullende verzekering berekenen wij de premie opnieuw met ingang van de datum van wijziging.

Aan welke eisen moet het rekeningnummer voldoen?

De tenaamstelling van het rekeningnummer moet overeenkomen met de naam van de verzekeringnemer. Ook moet het een rekeningnummer zijn van een land dat deelneemt aan de Single Euro Payments Area (SEPA).

3.2. Premiekorting

3.2.1.

De verzekeringnemer krijgt korting op de premie voor verzekerden die 2 of 3 opties van VGZbewuzt afsluiten: stapelkorting. De bewuzt tandongevallen telt niet mee voor de vaststelling van de hoogte van de stapelkorting.

3.2.2.

De premies en voorwaarden van de collectieve overeenkomst gelden vanaf de dag dat u deelneemt aan de collectieve overeenkomst.

3.2.3.

Vanaf de dag dat u niet meer kunt deelnemen aan de collectieve overeenkomst, vervallen de premiekorting en
voorwaarden van de collectieve overeenkomst. Vanaf deze dag wordt de aanvullende verzekering op individuele
basis voortgezet.

3.2.4.

U kunt maar aan 1 collectieve overeenkomst tegelijkertijd deelnemen.

3.3. No-claimkorting: alleen van toepassing bij de VGZbewuzt opties (zie hoofdstuk III)

3.3.1.

Opbouw No-claimkorting

De verzekeringnemer kan voor elke verzekerde van 18 jaar en ouder voor de aanvullende verzekering(en) Bewuzt Fysio, Bewuzt Buitenland, Bewuzt Tand No-claimkorting opbouwen. De bewuzt tandongevallen telt niet mee voor de opbouw van No-claimkorting. De verzekerde van 18 jaar en ouder moet gedurende aaneengesloten kalenderjaren verzekerd zijn volgens de voorwaarden van één of meerdere VGZbewuzt opties van Bewuzt Fysio, Bewuzt Buitenland en Bewuzt Tand. Opgebouwde No-claimkorting is van toepassing op alle voor de verzekerde afgesloten VGZbewuzt opties Bewuzt Fysio, Bewuzt Buitenland en Bewuzt Tand. Als de aanvullende verzekering van een verzekerde wijzigt per 1 januari, dan geldt de opgebouwde No-claimkorting voor de nieuwe samenstelling.

3.3.2.

Vaststelling recht op No-claimkorting

Een No-claimjaar loopt van 1 oktober tot en met 30 september. Wij stellen na afloop van deze periode per verzekerde van 18 jaar en ouder de hoogte van de No-claimkorting voor het er op volgende kalenderjaar vast. Het recht op No-claimkorting baseren wij per verzekerde op de kosten die in het No-claimjaar ten laste van de aanvullende verzekering(en) – de optie(s) – van de verzekerde zijn gebracht. Als een verzekerde kosten van zorg maakt voor één van de verzekerde VGZbewuzt opties, bouwt de verzekerde geen No-claimkorting op. Alleen de kosten die zijn vermeld in artikel 3.3.3. tellen niet mee voor het vaststellen van het recht op No-claimkorting.

3.3.3.

Kosten die niet meetellen voor de vaststelling van het recht op No-claimkorting

De kosten van maximaal 2 periodieke preventieve onderzoeken (de jaarlijkse/halfjaarlijkse controle) door de tandarts of mondhygiëniste per verzekerde per No-claimjaar tellen niet mee voor de vaststelling van het recht op No-claimkorting. De Nederlandse Zorgautoriteit heeft voor de ‘periodieke controle’ de prestatie C002 vastgesteld. Kosten die wij vergoeden op grond van de bewuzt tandongevallen tellen ook niet mee voor de vaststelling van de No-claimkorting.

3.3.4.

Hoogte van de No-claimkorting

De No-claimkorting bedraagt 10%, 20%, 30% of maximaal 40%. Het verloop van de No-claimkorting is weergegeven in onderstaande tabel. Als een verzekerde in enig No-claimjaar kosten ten laste van de aanvullende verzekering(en) brengt, valt de No-claimkorting 1 jaar terug. De No-claimkorting wordt verleend over de premie na aftrek van eventuele korting(en) zoals bedoeld in artikel 3.2. Premiekorting.

Overzicht verloop No-claimkorting

Aantal No-claimjaren zonder kosten*

No-claimkorting

No-claimkorting in het eerstvolgende kalenderjaar als er geen kosten* zijn gemaakt

No-claimkorting in het eerstvolgende kalenderjaar als er kosten* zijn gemaakt

Aantal No-claimjaren zonder kosten*

1

No-claimkorting

10%

No-claimkorting in het eerstvolgende kalenderjaar als er geen kosten* zijn gemaakt

20%

No-claimkorting in het eerstvolgende kalenderjaar als er kosten* zijn gemaakt

0%

Aantal No-claimjaren zonder kosten*

2

No-claimkorting

20%

No-claimkorting in het eerstvolgende kalenderjaar als er geen kosten* zijn gemaakt

30%

No-claimkorting in het eerstvolgende kalenderjaar als er kosten* zijn gemaakt

10%

Aantal No-claimjaren zonder kosten*

3

No-claimkorting

30%

No-claimkorting in het eerstvolgende kalenderjaar als er geen kosten* zijn gemaakt

40%

No-claimkorting in het eerstvolgende kalenderjaar als er kosten* zijn gemaakt

20%

Aantal No-claimjaren zonder kosten*

4 of meer jaren

No-claimkorting

40%

No-claimkorting in het eerstvolgende kalenderjaar als er geen kosten* zijn gemaakt

40%

No-claimkorting in het eerstvolgende kalenderjaar als er kosten* zijn gemaakt

30%

* exclusief de kosten zoals benoemd in artikel 3.3.3.

3.3.5.

Correctie No-claimkorting

Het is mogelijk dat wij bij de verzekeringnemer te weinig premie in rekening hebben gebracht, vanwege onterecht verleende No-claimkorting. Als na de vaststelling van de No-claimkorting blijkt dat kosten zijn gemaakt, waarmee bij de berekening van de No-claimkorting ten onrechte geen rekening is gehouden, wordt de No-claimkorting gecorrigeerd. Correctie vindt uiterlijk plaats op 1 januari van het derde kalenderjaar volgend op de aanvangsdatum van de premie waarop de No-claimkorting betrekking heeft. Wij hebben het recht om de onterecht genoten No-claimkorting van u terug te vorderen of te verrekenen met van ons te ontvangen bedragen.

3.3.6.

Vervallen No-claimkorting

Opgebouwde No-claimkorting vervalt onmiddellijk bij beëindiging van de verzekeringsovereenkomst voor de aanvullende verzekering(en) van VGZbewuzt.

3.4. Betaling van premie, wettelijke bijdragen, eigen risico en kosten

3.4.1.

U bent verplicht de premie en (buitenlandse) wettelijke bijdrage maandelijks voor alle verzekerden vooruit te betalen, tenzij anders is overeengekomen.

3.4.2.

Als u geen gebruikmaakt van digitale post, dan betaalt u kosten voor papieren post. De kosten zijn € 1,25 per maand. U betaalt geen kosten voor de polis en de Europese gezondheidskaart (EHIC). Meer informatie over de kosten voor papieren post vindt u op onze website.

3.4.3.

U betaalt de premie, eigen risico, eigen bijdragen, kosten voor papieren post en onterecht aan u uitbetaalde vergoedingen op de betalingswijze zoals met ons is overeengekomen.

Betaalmogelijkheden

  1. U machtigt ons voor automatische incasso van verschuldigde bedragen (zie ook artikel 3.4.4).
  2. U maakt gebruik van de mogelijkheid om via Mijn VGZbewuzt gratis een digitale factuur te ontvangen. In dat geval moet u zelf zorgen voor tijdige betaling. Dit kan desgewenst direct via iDEAL.
  3. Uw werkgever houdt de premie en mogelijke kosten voor papieren post in op uw salaris en draagt deze aan ons af.
  4. U maakt gebruik van de mogelijkheid om een papieren factuur te ontvangen. In dat geval moet u zelf zorgen voor tijdige betaling.

3.4.4.

Uw toestemming voor automatische incasso is van toepassing op de betaling van premie, eigen risico, eigen bijdragen, kosten voor papieren post en onterecht aan u uitbetaalde vergoedingen. Deze toestemming geldt tijdens, en zo nodig ook na afloop van, de verzekeringsovereenkomst. Op uw polisblad informeren wij u over de datum van automatische incasso van de premie voor het gehele kalenderjaar. Voor de overige kosten informeren wij u ten minste 3 dagen voor de datum waarop de afschrijving plaatsvindt over het af te schrijven bedrag en de datum. Bent u het niet eens met een afschrijving? Dan kunt u het bedrag laten terugboeken. Neem hiervoor binnen 8 weken na afschrijving contact op met uw bank.

3.5. Verrekening

U mag de verschuldigde bedragen niet verrekenen met een bedrag dat u nog van ons verwacht.

3.6. Niet-tijdig betalen

3.6.1.

Als u de premie, wettelijke bijdragen, eigen bijdragen, het eigen risico, kosten voor papieren post en onterecht aan u uitbetaalde vergoedingen niet op tijd betaalt, dan sturen wij u een aanmaning. Als u niet betaalt binnen de in de aanmaning genoemde termijn van ten minste 14 dagen, dan kunnen wij de dekking van deze aanvullende verzekering(en) schorsen. In dat geval bestaat er vanaf de laatste premievervaldag voor de aanmaning geen recht op (vergoeding van de kosten van) zorg.

U blijft bij schorsing wel verplicht de premie te betalen. Er is weer recht op (vergoeding van de kosten van) zorg vanaf de dag volgend op de dag waarop wij het verschuldigde bedrag en de eventuele kosten hebben ontvangen. Wij mogen de aanvullende verzekering(en) beëindigen als u niet op tijd betaalt. Bij beëindiging van de verzekeringsovereenkomst kan de aanvullende verzekering weer aangevraagd worden na betaling van het verschuldigde bedrag en de eventuele kosten. Heeft u een actieve schuldregeling en zijn alle schuldeisers akkoord (MSNP/ WSNP)? Dan kunt u een aanvraag doen voor een aanvullende verzekering. Als wij de aanvraag accepteren gaat de aanvullende verzekering in per 1 januari van het eerstvolgende kalenderjaar.

3.6.2.

Als u al bent aangemaand voor het niet op tijd betalen van premie, wettelijke bijdragen, eigen risico, eigen bijdragen, kosten voor papieren post of onterecht aan u uitbetaalde vergoedingen, dan hoeven wij u bij het niet op tijd voldoen van een hierop volgende factuur niet afzonderlijk schriftelijk aan te manen.

3.6.3.

Wij hebben het recht om opeisbare premie, kosten en wettelijke rente te verrekenen met door u gedeclareerde kosten van zorg of andere bedragen die u van ons moet ontvangen.

3.6.4.

Als wij de aanvullende verzekering(en) beëindigen omdat u de premie niet op tijd heeft betaald, dan hebben wij het recht om gedurende een periode van 5 jaar geen verzekeringsovereenkomst met u te sluiten.

Artikel 4. Overige verplichtingen

U bent verplicht:

  • ons te informeren over feiten, die ervoor (kunnen) zorgen dat kosten kunnen worden verhaald op (mogelijk) aansprakelijke derden en ons in dat verband de benodigde inlichtingen te verstrekken. Denk aan kosten die wij zouden kunnen verhalen op de aansprakelijkheidsverzekering van de veroorzaker van een ongeval. U mag geen enkele regeling treffen met een derde, zonder onze voorafgaande schriftelijke akkoordverklaring. U moet zich onthouden van handelingen waardoor onze belangen kunnen worden geschaad;
  • medewerking te verlenen aan onze medisch adviseur of medewerkers tot het verkrijgen van alle benodigde informatie die zij nodig hebben voor de controle op de uitvoering van de aanvullende verzekering(en);
  • de zorgverlener te vragen de reden van opname bekend te maken aan onze medisch adviseur;
  • ons zo spoedig mogelijk feiten en omstandigheden te melden die voor een juiste uitvoering van de aanvullende verzekering(en) van belang zijn. Dat zijn onder meer begin en einde detentie, (echt) scheiding, geboorte, adoptie of wijziging rekeningnummer. Voor het nalaten van het hiervoor bepaalde, dragen wij geen enkel risico.

Als u uw verplichtingen niet nakomt en onze belangen worden hierdoor geschaad, dan kunnen wij uw recht op (vergoeding van de kosten van) zorg schorsen.

Artikel 5. Wijziging premie en voorwaarden

5.1. Wijziging premie en voorwaarden

Wij mogen de voorwaarden en premie van de aanvullende verzekering(en) op elk moment te wijzigen. Wij zullen u als verzekeringnemer hierover schriftelijk informeren. Een dergelijke wijziging gebeurt op een door ons vast te stellen datum.

5.2. Opzeggingsrecht

Als wij de voorwaarden en/of premie van de aanvullende verzekering(en) in uw nadeel wijzigen, dan kunt u als verzekeringnemer de verzekeringsovereenkomst opzeggen met ingang van de dag waarop de wijziging ingaat. U kunt de overeenkomst opzeggen, in ieder geval gedurende 1 maand nadat de wijziging aan u is meegedeeld. Dit opzeggingsrecht heeft u niet als een wijziging van de verzekeringsvoorwaarden rechtstreeks voortvloeit uit wettelijke maatregelen, regelingen of bepalingen.

Artikel 6. Begin, duur en beëindiging van de aanvullende verzekering(en)

6.1. Begin en duur

De verzekeringsovereenkomst gaat in op de dag waarop wij aangeven dat de zorgverzekering aanvangt, per datum waarop u deelneemt aan de collectieve overeenkomst of op 1 januari van een kalenderjaar. De aanvullende verzekering wordt gesloten voor het kalenderjaar waarin de aanvullende verzekering is ingegaan. Na afloop van deze termijn wordt de aanvullende verzekering telkens stilzwijgend verlengd voor de periode van een kalenderjaar.

6.2. Acceptatie voor de aanvullende verzekering(en)

6.2.1.

Toelating tot de aanvullende verzekering(en)

De aanvullende verzekeringen van VGZbewuzt zijn alleen als aanvulling op de zorgverzekering VGZbewuzt Basis af te sluiten als u verzekeringsplichtig bent in de zin van de Zorgverzekeringswet. Er geldt geen medische selectie. Verzekerden die een bundel of optie hebben afgesloten krijgen een “bewuzt tandongevallen”, zoals genoemd in hoofdstuk IV van deze verzekeringsvoorwaarden, tenzij wij een beroep doen op het bepaalde in de artikelen 2.4. Fraude, 3.6. Niet‑tijdig betalen en/of artikel 6.5. Wanneer kunnen wij de aanvullende verzekering(en) opzeggen, ontbinden of schorsen?.

6.2.2.

Gezinsdekking

Kinderen jonger dan 18 jaar krijgen dezelfde aanvullende verzekering van VGZbewuzt als de verzekeringnemer op de polis.

6.2.3.

Wijziging aanvullende verzekering

U kunt uw aanvullende verzekering(en) wijzigen. Het bepaalde in 6.2.1 en 6.2.2 is van toepassing. Met ingang van 1 januari 2023 kunt u de VGZbewuzt opties (zie hoofdstuk III) niet meer afsluiten. Dit betekent dat u de VGZbewuzt opties die u op 1 januari 2024 heeft kunt behouden, maar u geen andere VGZbewuzt opties kunt toevoegen. Wel kunt u de VGZbewuzt opties wijzigen in VGZbewuzt bundels.

U als verzekeringnemer moet de wijziging uiterlijk 31 januari 2025 aan ons doorgeven. De wijziging gaat in (met terugwerkende kracht) per 1 januari 2025. Onder een wijziging verstaan we het overstappen naar een andere aanvullende verzekering die wij aanbieden.

Als u wilt overstappen naar een aanvullende verzekering van een andere verzekeraar, dan moet u uw huidige aanvullende verzekering opzeggen. Uw opzegging moet u uiterlijk 31 december aan ons doorgeven (zie artikel 6.4. Wanneer kunt u uw aanvullende verzekering(en) opzeggen?).

Voor zorg waarbij vergoedingstermijnen van meer dan een kalenderjaar gelden, lopen deze termijnen door bij wijziging van een aanvullende verzekering binnen VGZ. Dit betekent dat eerder door ons uitgekeerde vergoedingen op grond van een vorige aanvullende verzekering meegenomen worden naar de nieuwe aanvullende verzekering. Op voorwaarde dat in uw nieuwe aanvullende verzekering een vergoeding is opgenomen voor deze zorg.

6.3. Einde van rechtswege

De aanvullende verzekering eindigt van rechtswege met ingang van de dag, volgend op de dag waarop:

  • de zorgverzekeraar door wijziging of intrekking van zijn vergunning tot uitoefening van het schadeverzekeringsbedrijf, geen verzekeringen meer mag aanbieden of uitvoeren. Wij informeren u hierover uiterlijk 2 maanden van tevoren;
  • de verzekerde overlijdt;
  • de verzekerde niet meer verzekeringsplichtig is op grond van de Zorgverzekeringswet;
  • de zorgverzekeraar stopt met het aanbieden en uitvoeren van de in deze verzekeringsvoorwaarden genoemde aanvullende verzekering(en). Wij informeren u hierover uiterlijk 3 maanden van tevoren.

U als verzekeringnemer bent verplicht ons zo snel mogelijk te informeren over het overlijden van een verzekerde of andere feiten en omstandigheden over de verzekerde die tot het einde van de aanvullende verzekering leiden. Als wij vaststellen dat de aanvullende verzekering is geëindigd of zal eindigen, dan sturen wij u zo spoedig mogelijk een bewijs van einde.

6.4. Wanneer kunt u uw aanvullende verzekering(en) opzeggen?

6.4.1.

Jaarlijks

U als verzekeringnemer kunt de aanvullende verzekering(en) schriftelijk opzeggen per 1 januari van ieder jaar op voorwaarde dat wij uw opzegging uiterlijk 31 december van het voorafgaande jaar hebben ontvangen.

Let op

U kunt jaarlijks per 1 januari uw aanvullende verzekering(en) opzeggen. Voorwaarde is wel dat wij uw opzegging uiterlijk op 31 december hebben ontvangen.

6.4.2.

Tussentijds

U als verzekeringnemer kunt de aanvullende verzekering(en) tussentijds schriftelijk opzeggen:

  • bij premie en/of voorwaardenwijziging zoals vermeld in artikel 5.2. Opzeggingsrecht;
  • tegelijk met het beëindigen van de VGZbewuzt Basis;
  • van een meeverzekerd kind als dit kind 18 jaar wordt. De opzegging gaat in op de eerste dag van de maand volgend op de maand waarin uw kind 18 jaar wordt. Voorwaarde is dat wij de opzegging hebben ontvangen vóór het einde van de maand waarin uw kind 18 jaar wordt.

Opzegservice

U kunt voor opzegging van de aanvullende verzekering(en) zoals bedoeld in artikel 6.4.1 en 6.4.2 ook gebruikmaken van de opzegservice van de Nederlandse zorgverzekeraars. Dit houdt in dat u de verzekeraar van de nieuwe aanvullende verzekering(en) toestemming geeft om de oude aanvullende verzekering(en) op te zeggen.

6.5. Wanneer kunnen wij de aanvullende verzekering(en) opzeggen, ontbinden of schorsen?

Wij kunnen de aanvullende verzekering(en) schriftelijk opzeggen, ontbinden of schorsen:

  • als er sprake is van het niet op tijd betalen van de verschuldigde bedragen, zoals vermeld in artikel 3.6. Niet‑tijdig betalen;
  • als er sprake is van fraude (zie artikel 2.4. Fraude);
  • als u ons opzettelijk geen, niet-volledige of onjuiste inlichtingen of stukken heeft verstrekt die tot ons nadeel (kunnen) leiden;
  • als u gehandeld heeft met het opzet ons te misleiden of als wij geen aanvullende verzekering(en) zouden hebben gesloten bij kennis van de ware stand van zaken.

In die gevallen kunnen wij binnen 2 maanden na ontdekking en met onmiddellijke ingang de aanvullende verzekering(en) opzeggen. Wij zijn in die gevallen geen uitkering verschuldigd of kunnen de uitkering verminderen. Wij kunnen de ontstane vorderingen compenseren met andere uitkeringen;

  • als u ongewenst gedrag vertoont tegen ons, onze medewerkers of zorgverleners of onze eigendommen beschadigt. Ongewenst gedrag is bijvoorbeeld agressie, het uiten van bedreigingen, het gebruik van geweld of intimidatie of mogelijke andere gedragingen. Wij bepalen wanneer er sprake is van ongewenst gedrag. Wij kunnen hiervan aangifte doen bij de politie en u (laten) registeren in ons Incidentenregister en het Externe Verwijzingsregister (EVR). Wij nemen bij opzegging een opzegtermijn van 2 maanden in acht. Als wij uw aanvullende verzekering(en) hebben beëindigd, kunt u 8 jaar geen aanvullende verzekering sluiten bij de verzekeraars van Coöperatie VGZ.

Artikel 7. Klachten en geschillen

7.1. Indienen klacht

U kunt ervan uitgaan dat wij alles rond uw aanvullende verzekering goed regelen. Toch kan het voorkomen dat niet alles naar wens is. Wij staan open voor uw klachten en suggesties. Kijk voor meer informatie over het indienen van een klacht op onze website.

Geeft u zo precies mogelijk aan wat er is gebeurd, waarover u ontevreden bent, wat volgens u de beste oplossing is en wanneer u het beste bereikbaar bent. Stuur alle relevante stukken mee. Stuur geen originele stukken met uw klacht mee.

U kunt de originele stukken namelijk zelf nog nodig hebben.

Als u uw klacht niet zelf wilt of kunt indienen, dan kunt u dit ook door iemand anders laten doen. Om uw privacy te beschermen, hebben wij wel uw schriftelijke toestemming nodig. Pas daarna nemen wij uw klacht in behandeling.

U ontvangt van ons binnen 30 dagen een reactie op uw klacht. Als u niet tevreden bent met de beslissing of als u binnen 30 dagen geen reactie heeft ontvangen, dan kunt u uw klacht of geschil voorleggen aan de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ), Postbus 291, 3700 AG Zeist, www.skgz.nl. U kunt het geschil ook voorleggen aan de bevoegde rechter.

7.2. Klachten over formulieren

Vindt u een formulier overbodig of ingewikkeld? U kunt hiervoor een klacht indienen. Kijk voor meer informatie op de website. U kunt uw klacht ook voorleggen aan de Nederlandse Zorgautoriteit ter attentie van de Informatielijn/ het Meldpunt, Postbus 3017, 3502 GA Utrecht, e-mail: info@nza.nl. Op de website van de Nederlandse Zorgautoriteit, www.nza.nl, is aangegeven hoe u een klacht over formulieren kunt indienen.

Artikel 8. Zorgadvies en bemiddeling

U heeft recht op bemiddeling voor zorg als er sprake is van een niet-aanvaardbare lange wachttijd voor behandeling door een zorgverlener die deze zorg mag leveren volgens deze aanvullende verzekering. U kunt voor deze bemiddeling een beroep doen op onze afdeling Zorgadvies en Bemiddeling.

U kunt ook een beroep doen op deze afdeling bij algemene vragen over de zorg. Denk hierbij aan het zoeken naar een zorgverlener met een bepaalde expertise of hulp bij het vinden van de juiste weg binnen de zorg. Onze zorgadviseurs bekijken samen met u welke mogelijkheden er zijn.

II. VGZbewuzt bundels: bewuzt actief, bewuzt fit, bewuzt gezond

Fysiotherapie

Artikel 9. Fysiotherapie, oefentherapie Cesar/Mensendieck en oedeemtherapie

Dit krijgt u vergoed

De kosten van:

  1. Fysiotherapie
  2. Oefentherapie Cesar/Mensendieck
  3. Oedeemtherapie
  4. Littekentherapie
  5. Hand- of vingerspalk voor tijdelijk gebruik
bewuzt actiefbewuzt fitbewuzt gezond
bewuzt actief geen vergoeding bewuzt fit

maximaal 4 behandelingen per kalenderjaar

bewuzt gezond

maximaal 6 behandelingen per kalenderjaar

Let op

De behandelingen fysiotherapie en oefentherapie Cesar/Mensendieck die u vanuit de zorgverzekering vergoed krijgt, krijgt u niet vergoed uit uw aanvullende verzekering.

Dit krijgt u niet vergoed

  • Arbocuratieve zorg en re-integratietrajecten;
  • Behandelingen en behandelprogramma’s om de conditie te verbeteren, zoals medische trainingstherapie, fysiofitness, bewegen voor ouderen, bewegen voor mensen met overgewicht en cardiotraining;
  • Een hand- of vingerspalk voor preventief gebruik, bijvoorbeeld voor het beoefenen van sport.

Hier kunt u terecht

  1. Fysiotherapie: bij een fysiotherapeut, kinderfysiotherapeut, bekkenfysiotherapeut, psychosomatisch fysiotherapeut, geriatriefysiotherapeut of manueel therapeut.
  2. Oefentherapie Cesar/Mensendieck: bij een oefentherapeut Cesar/Mensendieck, kinderoefentherapeut of psychosomatisch oefentherapeut.
  3. Oedeemtherapie: bij een oedeem(fysio)therapeut of huidtherapeut.
  4. Littekentherapie: bij een huidtherapeut.
  5. Hand- of vingerspalk: bij een fysiotherapeut met een Certificaat Handtherapeut (CHT-NL).

Gaat u naar een zorgverlener waarmee wij geen contract hebben voor de betreffende zorg of gaat u naar een niet door ons gecontracteerde zorgverlener in het buitenland, die vergelijkbare zorg levert? Dan kan het zijn dat u een deel van de kosten zelf moet betalen. U vindt de maximale vergoedingen per behandeling (zitting) in de ‘Lijst maximale vergoedingen niet-gecontracteerde zorgverleners aanvullende verzekeringen’ en ‘Lijst maximale vergoedingen buitenland’ op onze website. Een overzicht van de door ons gecontracteerde zorgverleners vindt u op onze website.

Let op

Wij hebben voor fysiotherapie voor de behandeling van de Ziekte van Parkinson alleen gespecialiseerde zorgverleners gecontracteerd die zijn aangesloten bij ParkinsonNet. Gaat u naar een zorgverlener die niet is aangesloten bij ParkinsonNet, dan ontvangt u een lagere vergoeding. Kijk voor meer informatie over ParkinsonNet op onze website.

Buitenland

Artikel 10. Spoedeisende zorg in verband met vakantie en tijdelijk verblijf in het buitenland

Dit krijgt u vergoed

Een aanvulling op de vergoeding van de kosten van spoedeisende zorg die u uit de zorgverzekering ontvangt. Dit is zorg die u onverwacht nodig heeft en die u niet kunt uitstellen tot u terug bent in Nederland. Kosten van vervoer vergoeden wij alleen als dit vervoer medisch noodzakelijk is om zorg zo dicht mogelijk bij de verblijfplaats of de plaats van het ongeval te krijgen.

U ontvangt de vergoeding als:

  • het om spoedeisende zorg gaat. Onze alarmcentrale beoordeelt dit;
  • u niet langer dan 365 dagen in het buitenland verbleef;
  • de kosten van zorg en vervoer in Nederland voor vergoeding in aanmerking komen.
bewuzt actiefbewuzt fitbewuzt gezond
bewuzt actief

volledig

bewuzt fit

volledig

bewuzt gezond

volledig

Dit krijgt u niet vergoed

  1. Kosten voor niet-spoedeisende zorg of zorg die kan worden uitgesteld tot u terug bent in Nederland
  2. Kosten van een ziekenhuisopname en/of kosten van een langdurige medische behandeling als u geen voorafgaand contact met onze alarmcentrale heeft opgenomen of laten opnemen
  3. Kosten die u op grond van de wet niet zou hoeven te betalen of kosten die niet in rekening gebracht zouden zijn als er geen dekking zou zijn op basis van deze verzekering
  4. Kosten van zorg die niet redelijk en noodzakelijk zijn.

Dit moet u zelf regelen

Als u wordt opgenomen in een ziekenhuis en/of een langdurige medische behandeling nodig heeft moet u onze alarmcentrale (laten) inschakelen. U vindt het telefoonnummer in de VGZbewuzt app, op uw zorgpas of op onze website. Onze alarmcentrale wordt uitgevoerd door de ANWB.

Wij betalen de vergoeding uit in euro’s op een Nederlands rekeningnummer. Wij gaan hierbij uit van de koers op de dag dat de behandeling heeft plaatsgevonden. Om de buitenlandse valuta om te rekenen naar euro’s maken wij gebruik van de historical rates van www.XE.com.

Artikel 11. Repatriëring

Dit krijgt u vergoed

Uw medisch noodzakelijk vervoer of – na uw overlijden – het vervoer van uw stoffelijk overschot naar Nederland.

Hieronder vallen de kosten van:

  • vervoer per ambulance en/of vliegtuig, of vervoer door een begrafenisondernemer
  • (medisch) noodzakelijke begeleiding
  • noodzakelijke communicatie
  • het brengen en/of toesturen van noodzakelijke geneesmiddelen die in het buitenland niet verkrijgbaar zijn

De alarmcentrale-arts bepaalt of de repatriëring medisch noodzakelijk is als:

  • de juiste medische behandeling in het buitenland ter plaatse niet beschikbaar is of niet goed mogelijk is en in het woonland/Nederland wel;
  • behandeling in het buitenland ter plaatse medisch onverantwoord is.
bewuzt actiefbewuzt fitbewuzt gezond
bewuzt actief

volledig

bewuzt fit

volledig

bewuzt gezond

volledig

Dit krijgt u niet vergoed

Was de reden van repatriëring te voorzien door een bestaande medische aandoening? Dan vergoeden wij de kosten niet.

Hier kunt u terecht

Bij onze alarmcentrale. Onze alarmcentrale wordt uitgevoerd door de ANWB. Verzorgt onze alarmcentrale de repatriëring niet? Dan vergoeden wij de kosten niet. U vindt het telefoonnummer in de VGZbewuzt app, op uw zorgpas of op onze website.

Preventie

Artikel 12. Persoonlijk gezondheidsbudget

U krijgt een persoonlijk gezondheidsbudget voor preventie dat u kunt inzetten voor cursussen, zorg en advies zoals hierna beschreven in Artikel 12.1. Cursussen t/m 12.5. Consult en advies voor vrouwen.

bewuzt actiefbewuzt fitbewuzt gezond
bewuzt actief geen vergoeding bewuzt fit

maximaal € 75,- per kalenderjaar

bewuzt gezond

maximaal € 75,- per kalenderjaar

12.1. Cursussen
Dit krijgt u vergoed

De kosten van (een):

  • cursussen die erop zijn gericht te leren omgaan met een ziekte of aandoening, zoals astma, COPD, diabetes, reuma, gewrichtsaandoeningen, kanker, hart- en vaatziekten georganiseerd door een patiëntenvereniging die lid is van of aangesloten bij de Patiënten Federatie Nederland of een thuiszorgorganisatie;
  • cursussen omgaan met dementie die een thuiszorgorganisatie, de GGD- of een GGZ-instelling organiseert;
  • cursus Eerste hulp bij ongelukken (EHBO) door een organisatie die werkt volgens de Nederlandse richtlijnen voor EHBO;
  • reanimatiecursus door een instructeur of instelling die gecertificeerd is door de Nederlandse Reanimatieraad (NRR).

Kijk voor de patiëntenverenigingen op www.patientenfederatie.nl

Dit moet u zelf regelen

Bij de nota stuurt u een bewijs van deelname mee.

12.2. Preventieve cursussen, zorg en advies gericht op uw fysieke en mentale gezondheid
Dit krijgt u vergoed

De kosten van (online) cursussen, zorg en advies die erop gericht zijn uw fysieke en mentale gezondheid op peil te houden of te verbeteren. Op onze website vindt u een overzicht van dit extra aanbod en waar u daarvoor terecht kunt.

12.3. Leefstijlcheck
Dit krijgt u vergoed

De kosten van een (online) leefstijlcheck met als doel inzicht krijgen in uw leefstijl. Hierbij heeft u de mogelijkheid voor een cholesterol- en glucosetest en een buikomvangmeting (thuistest). Na de check volgt een persoonlijk leefstijlgesprek met een online leefstijlcoach.

Hier kunt u terecht

Bij een door ons gecontracteerde zorgverlener. Gaat u naar een andere zorgverlener? Dan vergoeden wij de kosten niet. Een overzicht van de door ons gecontracteerde zorgverleners vindt u op onze website.

12.4. Sportmedisch advies
Dit krijgt u vergoed

De kosten van sportmedisch onderzoek en sportmedische begeleiding en sportkeuringen.

Hier kunt u terecht

Bij een sportarts (medisch specialist).

12.5. Consult en advies voor vrouwen
Dit krijgt u vergoed

De kosten van voorlichting aan, advisering en begeleiding van vrouwen met gezondheidsproblemen die veroorzaakt worden door het hormonale systeem zoals de overgang of de menstruatie.

Hier kunt u terecht

Bij een verpleegkundige die zich heeft gespecialiseerd in advies over vrouwen en hormonen.

Mondzorg

Artikel 13. Tandheelkundige zorg

U krijgt 1 budget dat u kunt inzetten voor de tandheelkundige zorg in:

  • Artikel 13.1. Periodieke controle en incidenteel consult
  • Artikel 13.2. Algemene tandheelkundige zorg
  • Artikel 13.3. Kronen, bruggen, implantaten, gedeeltelijke protheses en tandvleesbehandelingen

De vergoeding is inclusief techniek- en materiaalkosten.

U ontvangt maximaal de vergoeding zoals deze is opgenomen in de NZa tarievenlijst voor de betreffende behandeling.

De zorgverzekering vergoedt de meeste tandheelkundige zorg voor verzekerden jonger dan 18 jaar. Wilt u weten welke zorg dat precies is? Kijk dan in de voorwaarden van uw zorgverzekering. Deze zorg vergoeden wij dan ook niet vanuit de aanvullende verzekering. Ook niet als een machtigingsaanvraag voor de zorgverzekering wordt afgewezen.

bewuzt actiefbewuzt fitbewuzt gezond
bewuzt actief geen vergoeding bewuzt fit geen vergoeding bewuzt gezond

maximaal € 250,- per kalenderjaar

13.1. Periodieke controle en incidenteel consult
Dit krijgt u vergoed
  • Consult voor een periodieke controle (C002)
  • Incidenteel consult (C003).
bewuzt actiefbewuzt fitbewuzt gezond
bewuzt actief geen vergoeding bewuzt fit geen vergoeding bewuzt gezond

75% vergoed tot uw budget voor tandheelkundige zorg op is

Hier kunt u terecht

Bij een tandarts, mondhygiënist, orthodontist of tandprotheticus. De mondhygiënist en de tandprotheticus mogen de zorg verlenen als die behoort tot hun deskundigheidsgebied. Wij vergoeden deze zorg ook als u naar een tandarts in het buitenland gaat.

13.2. Algemene tandheelkundige zorg
Dit krijgt u vergoed

De kosten van tandheelkundige zorg. Hieronder vallen de volgende (be)handelingen:

  • consult voor een intake en diagnostiek (C-codes);
  • preventieve mondzorg (M-codes);
  • verdoving (A- en B-codes);
  • maken en beoordelen van foto’s (X-codes);
  • vullingen (V-codes);
  • wortelkanaalbehandelingen (E-codes);
  • kaakgewrichtsbehandelingen (G-codes);
  • chirurgische ingrepen (H-codes).
bewuzt actiefbewuzt fitbewuzt gezond
bewuzt actief geen vergoeding bewuzt fit geen vergoeding bewuzt gezond

75% vergoed tot uw budget voor tandheelkundige zorg op is

Dit krijgt u niet vergoed
  • A30 (voorbereiding algehele narcose)
  • A20 (algehele narcose of sedatie)
  • E97 (uitwendig bleken)
  • V15 (facings en schildjes) als dit cosmetische tandheelkunde betreft en niet medisch noodzakelijk is.
Hier kunt u terecht

Bij een tandarts, mondhygiënist, orthodontist of tandprotheticus. De mondhygiënist en de tandprotheticus mogen de zorg verlenen als die behoort tot hun deskundigheidsgebied.

Voor eenvoudige extracties (het trekken van tanden en kiezen) en implantaten in de niet-tandeloze kaak kunt u ook naar de kaakchirurg. Wij vergoeden deze zorg ook als u naar een tandarts in het buitenland gaat.

13.3. Kronen, bruggen, implantaten, gedeeltelijke protheses en tandvleesbehandelingen
Dit krijgt u vergoed
  • Tandvleesbehandelingen (T-codes)
  • Kronen en bruggen (R-codes)
  • Implantaten in de niet-tandeloze kaak (J-codes)
  • Gedeeltelijke protheses (P-codes).
bewuzt actiefbewuzt fitbewuzt gezond
bewuzt actief geen vergoeding bewuzt fit geen vergoeding bewuzt gezond

75% vergoed tot uw budget voor tandheelkundige zorg op is

Dit krijgt u niet vergoed

R79 (facings en schildjes) als dit cosmetische tandheelkunde betreft en niet medisch noodzakelijk is.

Hier kunt u terecht

Bij een tandarts, mondhygiënist, orthodontist of tandprotheticus. De mondhygiënist en de tandprotheticus mogen de zorg verlenen als die behoort tot hun deskundigheidsgebied. Voor eenvoudige extracties (het trekken van tanden en kiezen) en implantaten in de niet-tandeloze kaak kunt u ook naar de kaakchirurg. Wij vergoeden deze zorg ook als u naar een tandarts in het buitenland gaat.

III. VGZbewuzt opties: Bewuzt Fysio Goed en Beter, Bewuzt, Buitenland, Bewuzt Tand Goed en Beter

Fysiotherapie

Artikel 14. Fysiotherapie, oefentherapie Cesar/Mensendieck en oedeemtherapie

Dit krijgt u vergoed

De kosten van:

  1. Fysiotherapie
  2. Oefentherapie Cesar/Mensendieck
  3. Oedeemtherapie
  4. Littekentherapie
  5. Hand- of vingerspalk voor tijdelijk gebruik
Bewuzt Fysio GoedBewuzt Fysio Beter
Bewuzt Fysio Goed

maximaal 9 behandelingen per kalenderjaar

Bewuzt Fysio Beter

maximaal 18 behandelingen per kalenderjaar

Voor manuele fysiotherapie maximaal 9 behandelingen per indicatie per kalenderjaar. Deze behandelingen maken onderdeel uit van het vermelde maximum per kalenderjaar.

Let op

De behandelingen fysiotherapie en oefentherapie Cesar/Mensendieck die u vanuit de zorgverzekering vergoed krijgt, krijgt u niet vergoed uit uw aanvullende verzekering.

Dit krijgt u niet vergoed

  • Arbocuratieve zorg en re-integratietrajecten;
  • Behandelingen en behandelprogramma’s om de conditie te verbeteren, zoals medische trainingstherapie, fysiofitness, bewegen voor ouderen, bewegen voor mensen met overgewicht en cardiotraining;
  • Een hand- of vingerspalk voor preventief gebruik, bijvoorbeeld voor het beoefenen van sport.

Hier kunt u terecht

  1. Fysiotherapie: bij een fysiotherapeut, kinderfysiotherapeut, bekkenfysiotherapeut, psychosomatisch fysiotherapeut, geriatriefysiotherapeut of manueel therapeut.
  2. Oefentherapie Cesar/Mensendieck: bij een oefentherapeut Cesar/Mensendieck, kinderoefentherapeut of psychosomatisch oefentherapeut.
  3. Oedeemtherapie: bij een oedeem(fysio)therapeut of huidtherapeut.
  4. Littekentherapie: bij een huidtherapeut.
  5. Hand- of vingerspalk: bij een fysiotherapeut met een Certificaat Handtherapeut (CHT-NL).

Gaat u naar een zorgverlener waarmee wij geen contract hebben voor de betreffende zorg of gaat u naar een niet door ons gecontracteerde zorgverlener in het buitenland, die vergelijkbare zorg levert? Dan kan het zijn dat u een deel van de kosten zelf moet betalen. U vindt de maximale vergoedingen per behandeling (zitting) in de ‘Lijst maximale vergoedingen niet-gecontracteerde zorgverleners aanvullende verzekeringen’ en ‘Lijst maximale vergoedingen buitenland’ op onze website. Een overzicht van de door ons gecontracteerde zorgverleners vindt u op onze website.

Let op

Wij hebben voor fysiotherapie voor de behandeling van de Ziekte van Parkinson alleen gespecialiseerde zorgverleners gecontracteerd die zijn aangesloten bij ParkinsonNet. Gaat u naar een zorgverlener die niet is aangesloten bij ParkinsonNet, dan ontvangt u een lagere vergoeding. Kijk voor meer informatie over ParkinsonNet op onze website.

Buitenland

Artikel 15. Spoedeisende zorg in verband met vakantie en tijdelijk verblijf in het buitenland

Dit krijgt u vergoed

Een aanvulling op de vergoeding van de kosten van spoedeisende zorg die u uit de zorgverzekering ontvangt. Dit is zorg die u onverwacht nodig heeft en die u niet kunt uitstellen tot u terug bent in Nederland. Kosten van vervoer vergoeden wij alleen als dit vervoer medisch noodzakelijk is om zorg zo dicht mogelijk bij de verblijfplaats of de plaats van het ongeval te krijgen.

U ontvangt de vergoeding als:

  • het om spoedeisende zorg gaat. Onze alarmcentrale beoordeelt dit;
  • u niet langer dan 365 dagen in het buitenland verbleef;
  • de kosten van zorg en vervoer in Nederland voor vergoeding in aanmerking komen.
Bewuzt Buitenland
Bewuzt Buitenland

volledig

Dit krijgt u niet vergoed

  1. Kosten voor niet-spoedeisende zorg of zorg die kan worden uitgesteld tot u terug bent in Nederland
  2. Kosten van een ziekenhuisopname en/of kosten van een langdurige medische behandeling als u geen voorafgaand contact met onze alarmcentrale heeft opgenomen of laten opnemen
  3. Kosten die u op grond van de wet niet zou hoeven te betalen of kosten die niet in rekening gebracht zouden zijn als er geen dekking zou zijn op basis van deze verzekering
  4. Kosten van zorg die niet redelijk en noodzakelijk zijn.

Dit moet u zelf regelen

Als u wordt opgenomen in een ziekenhuis en/of een langdurige medische behandeling nodig heeft moet u onze alarmcentrale (laten) inschakelen. U vindt het telefoonnummer in de VGZbewuzt app, op uw zorgpas of op onze website. Onze alarmcentrale wordt uitgevoerd door de ANWB.

Wij betalen de vergoeding uit in euro’s op een Nederlands rekeningnummer. Wij gaan hierbij uit van de koers op de dag dat de behandeling heeft plaatsgevonden. Om de buitenlandse valuta om te rekenen naar euro’s maken wij gebruik van de historical rates van www.XE.com.

Artikel 16. Repatriëring

Dit krijgt u vergoed

Uw medisch noodzakelijk vervoer of – na uw overlijden – het vervoer van uw stoffelijk overschot naar Nederland.

Hieronder vallen de kosten van:

  • vervoer per ambulance en/of vliegtuig, of vervoer door een begrafenisondernemer
  • (medisch) noodzakelijke begeleiding
  • noodzakelijke communicatie
  • het brengen en/of toesturen van noodzakelijke geneesmiddelen die in het buitenland niet verkrijgbaar zijn

De alarmcentrale-arts bepaalt of de repatriëring medisch noodzakelijk is als:

  • de juiste medische behandeling in het buitenland ter plaatse niet beschikbaar is of niet goed mogelijk is en in het woonland/Nederland wel;
  • behandeling in het buitenland ter plaatse medisch onverantwoord is.
Bewuzt Buitenland
Bewuzt Buitenland

volledig

Dit krijgt u niet vergoed

Was de reden van repatriëring te voorzien door een bestaande medische aandoening? Dan vergoeden wij de kosten niet.

Hier kunt u terecht

Bij onze alarmcentrale. Onze alarmcentrale wordt uitgevoerd door de ANWB. Verzorgt onze alarmcentrale de repatriëring niet? Dan vergoeden wij de kosten niet. U vindt het telefoonnummer in de VGZbewuzt app, op uw zorgpas of op onze website.

Mondzorg

Artikel 17. Tandheelkundige zorg

U krijgt 1 budget dat u kunt inzetten voor de tandheelkundige zorg in:

  • Artikel 17.1. Periodieke controle en incidenteel consult
  • Artikel 17.2. Algemene tandheelkundige zorg
  • Artikel 17.3. Kronen, bruggen, implantaten, gedeeltelijke protheses en tandvleesbehandelingen

De vergoeding is inclusief techniek- en materiaalkosten.

U ontvangt maximaal de vergoeding zoals deze is opgenomen in de NZa tarievenlijst voor de betreffende behandeling.

De zorgverzekering vergoedt de meeste tandheelkundige zorg voor verzekerden jonger dan 18 jaar. Wilt u weten welke zorg dat precies is? Kijk dan in de voorwaarden van uw zorgverzekering. Deze zorg vergoeden wij dan ook niet vanuit de aanvullende verzekering. Ook niet als een machtigingsaanvraag voor de zorgverzekering wordt afgewezen.

Bewuzt Tand GoedBewuzt Tand Beter
Bewuzt Tand Goed

maximaal € 250,- per kalenderjaar

Bewuzt Tand Beter

maximaal € 500,- per kalenderjaar

17.1. Periodieke controle en incidenteel consult
Dit krijgt u vergoed
  • Consult voor een periodieke controle (C002)
  • Incidenteel consult (C003).
Bewuzt Tand GoedBewuzt Tand Beter
Bewuzt Tand Goed

100% vergoed tot uw budget voor tandheelkundige zorg op is

Bewuzt Tand Beter

100% vergoed tot uw budget voor tandheelkundige zorg op is

Hier kunt u terecht

Bij een tandarts, mondhygiënist, orthodontist of tandprotheticus. De mondhygiënist en de tandprotheticus mogen de zorg verlenen als die behoort tot hun deskundigheidsgebied. Wij vergoeden deze zorg ook als u naar een tandarts in het buitenland gaat.

17.2. Algemene tandheelkundige zorg
Dit krijgt u vergoed

De kosten van tandheelkundige zorg. Hieronder vallen de volgende (be)handelingen:

  • consult voor een intake en diagnostiek (C-codes);
  • preventieve mondzorg (M-codes);
  • verdoving (A- en B-codes);
  • maken en beoordelen van foto’s (X-codes);
  • vullingen (V-codes);
  • wortelkanaalbehandelingen (E-codes);
  • kaakgewrichtsbehandelingen (G-codes);
  • chirurgische ingrepen (H-codes).
Bewuzt Tand GoedBewuzt Tand Beter
Bewuzt Tand Goed

75% vergoed tot uw budget voor tandheelkundige zorg op is

Bewuzt Tand Beter

75% vergoed tot uw budget voor tandheelkundige zorg op is

Dit krijgt u niet vergoed
  • A30 (voorbereiding algehele narcose)
  • A20 (algehele narcose of sedatie)
  • E97 (uitwendig bleken)
  • V15 (facings en schildjes) als dit cosmetische tandheelkunde betreft en niet medisch noodzakelijk is.
Hier kunt u terecht

Bij een tandarts, mondhygiënist, orthodontist of tandprotheticus. De mondhygiënist en de tandprotheticus mogen de zorg verlenen als die behoort tot hun deskundigheidsgebied.

Voor eenvoudige extracties (het trekken van tanden en kiezen) en implantaten in de niet-tandeloze kaak kunt u ook naar de kaakchirurg. Wij vergoeden deze zorg ook als u naar een tandarts in het buitenland gaat.

17.3. Kronen, bruggen, implantaten, gedeeltelijke protheses en tandvleesbehandelingen
Dit krijgt u vergoed
  • Tandvleesbehandelingen (T-codes)
  • Kronen en bruggen (R-codes)
  • Implantaten in de niet-tandeloze kaak (J-codes)
  • Gedeeltelijke protheses (P-codes).
Bewuzt Tand GoedBewuzt Tand Beter
Bewuzt Tand Goed

75% vergoed tot uw budget voor tandheelkundige zorg op is

Bewuzt Tand Beter

75% vergoed tot uw budget voor tandheelkundige zorg op is

Dit krijgt u niet vergoed

R79 (facings en schildjes) als dit cosmetische tandheelkunde betreft en niet medisch noodzakelijk is.

Hier kunt u terecht

Bij een tandarts, mondhygiënist, orthodontist of tandprotheticus. De mondhygiënist en de tandprotheticus mogen de zorg verlenen als die behoort tot hun deskundigheidsgebied. Voor eenvoudige extracties (het trekken van tanden en kiezen) en implantaten in de niet-tandeloze kaak kunt u ook naar de kaakchirurg. Wij vergoeden deze zorg ook als u naar een tandarts in het buitenland gaat.

Artikel 18. Eigen bijdrage kunstgebit

Dit krijgt u vergoed

De wettelijke eigen bijdrage voor de uitneembare volledige gebitsprothese en/of de uitneembare volledige gebitsprothese op implantaten. Onder de vergoeding valt de wettelijke eigen bijdrage(n) voor:

  • uw volledig kunstgebit;
  • de behandelingen die uw tandarts in rekening mag brengen in combinatie met de plaatsing van een volledig kunstgebit;
  • de mesostructuur (drukknopen, steggen), die geldt bij een volledig kunstgebit op implantaten;
  • het opvullen (rebasen) en repareren van uw volledig kunstgebit.
Bewuzt Tand GoedBewuzt Tand Beter
Bewuzt Tand Goed

volledig

Bewuzt Tand Beter

volledig

IV. bewuzt tandongevallen

Mondzorg

Artikel 19. Tandheelkundige kosten door een ongeval

Dit krijgt u vergoed

De kosten van onvoorziene tandheelkundige zorg om schade aan uw gebit door een ongeval te herstellen. Ook de kosten voor de techniek en het materiaal worden vergoed. Wij vergoeden alleen de zorg die noodzakelijk is om uw tandheelkundige toestand te herstellen in de status direct voorafgaande aan het ongeval.

Droeg u een beugel tijdens het ongeval, is deze door het ongeval beschadigd of onbruikbaar geworden en is deze na het ongeval nog steeds nodig? Dan worden de kosten voor het verwijderen en herstellen van deze beugel of als dat niet mogelijk is de aanschaf van een nieuwe gelijkwaardige beugel vergoed. Deze kosten worden alleen vergoed als dit noodzakelijk is om de lopende behandeling voort te kunnen zetten.

Een ongeval is een plotseling, onverwacht, van buiten inwerkend geweld op uw lichaam, waaruit rechtstreeks een medisch vast te stellen lichamelijk letsel is ontstaan. De vergoeding geldt alleen als het ongeval en de behandeling plaatsvinden tijdens de looptijd van de aanvullende verzekering bewuzt tandongevallen. En als de behandeling binnen 1 jaar na het ongeval plaatsvindt, tenzij het noodzakelijk is om een (definitieve) behandeling uit te stellen. Onze adviserend tandarts beoordeelt of er wel of geen sprake is van een noodzakelijk uitstel.

bewuzt tandongevallen
bewuzt tandongevallen

maximaal € 10.000,- per ongeval

Wat krijgt u niet vergoed

De kosten:

  • als gevolg van ziekte of een ziekelijke afwijking;
  • als gevolg van grove schuld of roekeloosheid/opzet;
  • na (of bij) gebruik van alcohol en/of verdovende middelen;
  • als gevolg van deelname aan een vechtpartij, anders dan uit zelfverdediging;
  • die niet onvoorzien zijn en niet het gevolg zijn van een ongeval;
  • van een behandeling in het buitenland;
  • van schade aan uw gebit ontstaan door het nuttigen van etenswaren;
  • als gevolg van een indicatie die voor het ongeval al aanwezig was;
  • van orthodontische zorg die niet zijn gemaakt voor verwijdering, herstel of vervanging van een beugel zoals hierboven omschreven;
  • van een beugel, die niet vanuit onze aanvullende verzekering vergoed zou worden.

Hier kunt u terecht

Bij een tandarts, kaakchirurg of orthodontist in Nederland.

Dit moet u zelf regelen

U heeft van tevoren onze toestemming nodig. De ​eerste aanvraag moet voor de herstelbehandeling en binnen 3 maanden na het ongeval door ons zijn ontvangen.

Onze adviserend tandarts beoordeelt of u op de zorg bent aangewezen en of de zorg niet onnodig duur is. Bij deze aanvraag moeten minimaal de volgende gegevens zitten: een verslag van de spoedeisende hulp of (tand)arts waar u voor noodhulp bent geweest, röntgenfoto’s van de schade aan uw gebit, kleurenfoto’s van de tandheelkundige situatie vlak na het ongeval en een behandelplan met kostenbegroting. Als de adviserend tandarts het noodzakelijk acht, kan deze aanvullende informatie opvragen bij uw zorgverlener. Meer informatie over het aanvragen van toestemming vindt u in artikel 1.7. Verwijzing, voorschrift of toestemming van deze voorwaarden.

V. Begripsomschrijvingen

Collectieve overeenkomst: een collectieve overeenkomst van ziektekostenverzekering (collectief contract) gesloten tussen de zorgverzekeraar en een werkgever of rechtspersoon met als doel de aangesloten deelnemers de mogelijkheid te bieden onder de in deze overeenkomst omschreven voorwaarden een zorgverzekering en eventuele aanvullende verzekeringen te sluiten.

Diagnose-behandelcombinatie (dbc): een dbc beschrijft door middel van een dbc-code die vastgesteld wordt door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), het afgesloten en gevalideerde traject van medisch specialistische zorg. Dit omvat (een deel van) het totale zorgtraject van de diagnose die de zorgverlener stelt tot en met de (eventuele) behandeling die hieruit volgt. Het dbc-traject begint op het moment dat u zich meldt met een zorgvraag en wordt afgesloten aan het eind van de behandeling of na 120 dagen.

Fraude: het opzettelijk plegen of trachten te plegen van valsheid in geschrifte, bedrog, benadeling van schuldeisers of rechthebbenden en/of verduistering, bij de totstandkoming en/of uitvoering van een overeenkomst van (zorg)verzekering, gericht op het verkrijgen van een uitkering, vergoeding of prestatie waarop geen recht bestaat, of een verzekeringsdekking te verkrijgen onder valse voorwendselen.

Instelling:

  1. Een instelling in de zin van de Wet toetreding zorgaanbieders;
  2. Een in het buitenland gevestigde rechtspersoon die in het desbetreffende land zorg verleent in het kader van het in dat land bestaande sociale zekerheidsstelsel, of zich richt op het verlenen van zorg aan specifieke groepen van publieke functionarissen.

No-claimjaar: de periode die bepalend is voor de No-claimkorting.

Schriftelijk: waar in deze verzekeringsvoorwaarden wordt gesproken over ‘schriftelijk’ wordt ook verstaan ‘per e-mail’.

Toestemming (machtiging): een schriftelijke toestemming voor de afname van bepaalde zorg. Deze toestemming krijgt u van ons of namens ons. U moet de toestemming aanvragen voordat u die bepaalde zorg afneemt.

U: verzekeringnemer en/of verzekerde.

Verzekerde: degene voor wie deze verzekeringsovereenkomst is gesloten en die als zodanig op het polisblad of op een ander bewijs van verzekering, afgegeven door de zorgverzekeraar, is vermeld.

Verzekeringnemer: degene die met de zorgverzekeraar de verzekeringsovereenkomst heeft gesloten. In deze verzekeringsvoorwaarden worden de verzekeringnemer en verzekerde aangeduid met ‘u’. Als alleen de verzekeringnemer wordt bedoeld, wordt dit in het betreffende artikel specifiek aangegeven.

VGZbewuzt: VGZbewuzt is een verzekeringsproduct van VGZ. VGZbewuzt biedt een basisverzekering VGZbewuzt Basis, de bewuzt tandongevallen, 3 VGZbewuzt bundels en 5 VGZbewuzt opties.

VGZbewuzt bundels: de in deze verzekeringsvoorwaarden omschreven aanvullende verzekeringen van VGZbewuzt: bewuzt actief, bewuzt fit en bewuzt gezond.

VGZbewuzt opties: de in deze verzekeringsvoorwaarden omschreven aanvullende verzekeringen van VGZbewuzt: Bewuzt Fysio Goed, Bewuzt Fysio Beter, Bewuzt Buitenland, Bewuzt Tand Goed en Bewuzt Tand Beter.

Wmg-tarieven: tarieven zoals vastgesteld bij of krachtens de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg).

Ziekenhuis: een instelling voor medisch specialistische zorg. Hierin is verblijf van 24 uur of langer toegestaan.

Zorgverzekeraar, de/VGZ: VGZ Zorgverzekeraar N.V., statutair gevestigd in Arnhem, KvK-nummer: 09156723. De zorgverzekeraar is ingeschreven in het Register Verzekeraars van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en De Nederlandsche Bank (DNB), vergunningnummer: 12000666. De zorgverzekeraar is onderdeel van de Coöperatie VGZ U.A. In deze verzekeringsvoorwaarden wordt de zorgverzekeraar aangeduid met ‘wij’ en ‘ons’.

Zorgverzekering: een tussen een zorgverzekeraar en een verzekeringnemer voor een verzekeringsplichtige gesloten (zorg) schadeverzekeringsovereenkomst zoals bedoeld in artikel 1 sub d van de Zorgverzekeringswet.

Versie rb2qMa24-02-2025
  • Bekijk PDF
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Veiligheid
  • Cookies
  • Wijzer in geldzaken

VGZbewuzt publiceert haar Aanvullende Verzekeringsvoorwaarden in een toegankelijk online document. Dat betekent dat deze voor alle doelgroepen beter te gebruiken is. En dat vinden wij belangrijk bij VGZbewuzt.